Monday 2 December 2013

MENGULAS ISU SURAT

Saya kira, isu saudara Rusydan yang diminta untuk keluar dari rumah Negeri Pulau Pinang di Mesir merupakan isu kecil dalam isu yang besar. Isu yang lebih utama dan sepatutnya diberi perhatian ialah berkenaan hak dan keadilan dalam perlembagaan yang telah ditetapkan oleh pihak berautoriti, BKPPPM. Saya percaya bahawa saudara Rusydan, YDP BKPPPM, ISMA Mesir mahupun BKPPPM hanyalah watak kecil yang telah ditakdirkan oleh Allah dalam isu ini. Hikmahnya ialah terzahir perlembagaan yang saya yakin menjadi punca kepada polemik-polemik yang berlaku. Saya rasa tiada masalah untuk melontarkan pandangan mahupun kritikan terhadap perlembagaan yang termaktub dalam BKPPPM kerana hakikatnya tiada perlembagaan yang sempurna di muka bumi ini selain perlembagaan Allah S.W.T.


Sebelum itu, moleklah saya sertakan semua link rasmi berkaitan isu tersebut. 

ISMA Mesir :http://ismamesir.net/v3/?p=8797

YDP BKPPPM : http://pmram.org/v2/index.php?option=com_content&view=article&id=2428%3Akenyataan-rasmi-ydp-bkpppm-berhubung-isu-surat-untuk-tidak-layak-menetap-di-asrama&catid=77%3Apersonal-tech

Presiden PMRAM : http://pmram.org/v2/index.php?option=com_content&view=article&id=2429%3Akenyataan-rasmi-pmram-isu-surat-makluman-untuk-tidak-layak-menetap-di-asrama-pulau-pinang-mesir&catid=55%3Akenyataan&Itemid=412

Sampai sahaja isu ini kepada saya, saya terus menghubungi sahabat saya daripada AJKT BKPPPM sendiri dan meminta keterangan lanjut daripada beliau. Saya juga menghubungi sahabat-sahabat ISMA untuk mengambil keterangan daripada pihak mereka. Pada mulanya, pihak ISMA mengeluarkan kenyataan rasmi mereka berkaitan isu ini. Mereka sertakan surat yang telah diberikan oleh pihak BKPPPM kepada saudara Rusydan sebagai eviden dakwaan mereka. Saya menghubungi saudara Iman Fadzil untuk mendapat penjelasan isu berkenaan. Tidak lama kemudian, keluar pula kenyataan rasmi daripada YDP BKPPPM dan YDP PMRAM berkaitan isu ini. Untuk mendengar penjelasan daripada satu lagi pihak, saya hubungi pula sahabat-sahabat ISMA Mesir. Ternyata isu tersebut masih terdapat perselisihan fakta dan andaian daripada kedua-dua belah pihak. Saya tak berniat untuk mentarjih (membenarkan) mana-mana pihak kerana urusan ini saya kira perlu diselesaikan antara mereka secara berhadapan.

# Pertama-tamanya, saya ingin mengeluarkan dahulu peraturan yang terkandung dalam perlembagaan BKPPM berkenaan syarat untuk menetap di rumah Negeri Pulau Pinang di Mesir. Etika Perumahan nombor 6:

 - Pelajar-pelajar Pulau Pinang yang diakui menjadi ahli yang sah kepada Badan Kebajikan Pelajar-pelajr Pulau Pinang Mesir samada tetap mahupun bersekutu.

# Manakala syarat untuk menjadi menjadi ahli BKPPPM pula, dalam bab 3 nombor 2 perlembagaan BKPPPM:

       - Tidak mendaftar namanya untuk menjadi ahli mana-mana badan/persatuan yang berbau politik.  
       - Keahlian BKPPPM tertakluk kepada keahlian PMRAM.

# Manakala usul yang telah dipersetujui dalam Mesyuarat Agung Tahunan BKPPPM ke-32:

 - Menolak unsur-unsur yang dibawa oleh persatuan yang tidak diiktiraf oleh PMRAM (ISMA, JIM, ABIM dan Nadi UMNO)


Sebelum kita pergi lebih lanjut, saya keluarkan dahulu premis-premis penting yang terkandung dalam peraturan yang ditetapkan oleh BKPPPM.

Premis 1: Untuk mendiami rumah Negeri Pulau Pinang di Mesir, seseorang itu mestilah menjadi ahli yang sah dalam Badan Kebajikan Negeri Pulau Pinang di Mesir samada tetap mahupun bersekutu.
Premis 2: Untuk menjadi ahli Badan Kebajikan Negeri Pulau Pinang di Mesir, seseorang itu tidak mendaftarkan namanya untuk menjadi ahli kepada mana-mana badan atau persatuan yang berbau politik.


Beberapa pandangan saya terhadap perlembagaan  BKPPPM tersebut:

1. Rumah negeri merupakan bangunan yang digazetkan oleh kerajaan Negeri kepada Badan Kebajikan Negeri yang bertanggungjawab terhadap semua pelajar negeri tersebut. Maka Badan Kebajikan Negeri sepatutnya tidak memilih bulu dalam memberikan penempatan kepada pelajar negeri tersebut.
2. Seandainya syarat untuk menjadi ahli BKPPPM ialah tidak boleh menyertai mana-mana persatuan lain yang tidak diiktiraf PMRAM, maknanya pelajar Pulau Pinang yang menyertai badan dan persatuan seperti ISMA, JIM, ABIM dan Nadi Umno tidak diiktiraf keahliannya dalam BKPPPM. Sekaligus hak kebajikannya ternafi kerana batalnya keahlian mereka. Apakah itu adil?

BKPPPM sepatutnya bertindak lebih matang dan terbuka apabila menyentuh soal hak. Di manakah nilai keadilan yang selalu dilaungkan dalam perjuangan? Di mana pula roh ukhuwah islamiah yang selalu dicanang dalam program-program tarbawi yang selalu disusun?

Inilah sedikit sebanyak pandangan dan kritikan saya berkenaan isu tersebut. Saya mengalu-alukan sebarang komentar mahupun jawapan balas daripada mana-mana pihak dalam usaha menghidupkan kembali nilai-nilai yang terkubur.

Menulis dengan cinta...


Wallahu A'lam.

1 comment:

  1. Оцените=> проститутки Одесса малиновский
    Только сильный оргазм способен доставить мужчине настоящее удовольствие! Рядом со мной ты будешь дрожать. Ты будешь стонать. И больше никогда не сможешь забыть меня. Всё это я гарантирую на 100%! Стоит тебе оказаться в моей постели;) Звания и титулы придуманы для тех, чьи заслуги перед страной бесспорны, но народу этой страны неизвестны.

    ReplyDelete